Köpvillkor

Hälsolabbet erbjuder hälsoundersökningar till privatpersoner och företag. Hälsolabbet är en tjänst från Doktor Alida AB (org.nr: 559203-9589). För företags- och kontaktinformation, se sidan Om Hälsolabbet.

Du som kund måste vara över 18 år och ha ett svenskt personnummer. Du kan tyvärr inte köpa Hälsolabbets hälsoundersökningar om du har skyddad identitet.

Hantering av personuppgifter

För Hälsolabbet är din personliga integritet mycket viktig. Genom ditt köp av hälsoundersökning hos Hälsolabbet kommer du att registreras som patient i Hälsolabbets journal i journalsystemet Webdoc, med uppgifter hämtade från folkbokföringen samt det mobilnummer och mejladress som du uppger till oss. Dina uppgifter behandlas alltid i enlighet med lag. För mer information om vår hantering av personuppgifter, se vår Integritetspolicy.

Om våra tjänster

Den sammanvägda bedömningen av din hälsoundersökning görs av specialistläkare i allmänmedicin baserad på aktuell forskning, konsensus och klinisk erfarenhet. Den är en bedömning av aktuell hälsosituation utifrån de i hälsoundersökningen ingående parametrarna men kan inte utesluta sjukdom. Om du som kund upplever symtom på sjukdom avråds du att göra en hälsokontroll och du bör istället söka sjukvården för vidare utredning. Hälsoundersökning Standard och Hälsoundersökning Plus lämpar sig inte för personer med känd hjärt-kärlsjukdom, diabetes, njursvikt eller andra komplicerande sjukdomstillstånd. Du kan göra hälsoundersökningen även om du har behandling för högt blodtryck eller blodfettrubbning.

I Hälsolabbets hälsoundersökningar ingår inget fysiskt eller digitalt besök eller telefonsamtal med läkare. Du kan komma att bli uppringd i händelse av stora avvikelser i labbvärden eller i annat angeläget behov av kommunikation med dig som kund.

Hälsolabbet anlitar Unilabs laboriatorier och kan inte ansvara för eventuella fel som rör provtagning och analyser av labbvärden.

Hälsolabbet kan i dagsläget inte erbjuda möjlighet för dig som kund att läsa din egen journal online. Resultatet från hälsoundersökningen skickas i brev och bör vara dig tillhanda inom 14 dagar efter din provtagning. Hälsolabbet kan inte ansvara för eventuella problem i Postnords leverans av brevet. Kunden ansvarar för att själv kontakta Hälsolabbet om resultatet från hälsoundersökningen inte levererats inom 14 dagar.

Betalning

Kostnaden för våra tjänster anges på vår hemsida, i Svenska Kronor (SEK). Hälsoundersökningar utgör sjukvård och är därför undantagna från moms. Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Hälsolabbet erbjuder köp via betalkort. Köpet hanteras i samarbete med Worldline. Betalningen görs direkt till Worldline. Kontot kopplat till det kort du använder för betalning debiteras direkt vid köp.

Ångerrätt

Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter köptillfället. När du har varit på din provtagning har tjänsten påbörjats och kan inte längre ångras.

Vill du utöva ångerrätten, kontakta Hälsolabbet på adressen info@halsolabbet.se. Vid utövad ångerrätt sker återbetalning snarast, senast 14 dagar efter att du kontaktat Hälsolabbet. Återbetalningen är kostnadsfri. Vi använder samma betalningsmedel för återbetalning som du själv använde vid köpet.

Remissens giltighet

Efter betalning och ifyllande av riskskattningsformulär skickar Hälsolabbet en elektronisk remiss till Unilabs Provtagning Carlanderska. Remissen är giltig i tre månader efter köptillfället. Om du inte genomfört provtagning innan denna tid passerat, förfaller ditt köp.

Reklamation

Om du av någon anledning är missnöjd med vår tjänst, ta kontakt med Hälsolabbet på adressen info@halsolabbet.se.

Köpvillkoren uppdaterades senast 2023-10-15